آموزش ارز دیجیتالآموزش بورس ایرانآموزش سواد مالیآموزش فارکس

تغییر کارگزار ناظر در ایزی تریدر نسخه

تغییر کارگزار ناظر در ایزی تریدر نسخه جدید

تغییر کارگزار ناظر در ایزی تریدر نسخه

کارگزار ناظر چه کسی است؟ شاید برایتان پیش‌آمده باشد که پس از خریداری یک نماد، سهم یا نماد مورد نظر در پرتفوی عملکرد مشاهده می‌شود اما در سبد سهام یا پرتفوی سپرده‌گذاریتان موجود نیست. بر طبق قوانین سازمان سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه، پس از خریداری سهم، اطلاعات سهام خریداری‌شده باید در اختیار یک کارگزار قرار گیرد، این کارگزاری به‌ اصطلاح «کارگزار ناظر» نامیده می‌شود، کارگزار ناظر در واقع نهادی است که سهام‌دار برای اولین بار سهم را در آن کارگزاری خریداری کرده باشد.

جزییات بیشتر در مورد کارگزار ناظر

اگر شخصی در گذشته نماد «مپنا» را در کارگزاری الف خریداری کرده باشد و پس از مدتی آن را به فروش برساند، در صورتی که در زمان حال در یک کارگزاری دیگر ثبت‌نام کند و مجددا نماد «مپنا» را در کارگزاری دوم خریداری کند، نماد به صورت خودکار به کارگزاری اول منتقل خواهد شد. در واقع کارگزار ناظر آن نماد، همان کارگزاری است که برای اولین بار سهم در آن خریداری شده است.

مراحل تغییر کارگزار ناظر در ایزی تریدر نسخه اربیس موبایل

برای تغییر کارگزار ناظر در نسخه موبایل ایزی تریدر اربیس کافی است پس از وارد شدن به حساب خود در سامانه معاملاتی ایزی تریدر نسخه جدید (اربیس)، روی گزینه «سایر» کلیک کرده و سپس در صفحه باز شده جدید گزینه «تغییر کارگزار ناظر» را انتخاب کنید. پس از این کار شما باید نام نماد مورد نظر خود را جست‌وجو کرده و سپس «با ثبت درخواست»، عملیات تغییر ناظر را به پایان برسانید.

مراحل تغییر کارگزار در ایزی تریدر نسخه اربیس وب (دسکتاپ)

برای تغییر کارگزار ناظر در نسخه وب ایزی تریدر اربیس کافی است پس از وارد شدن به حساب خود در سامانه معاملاتی ایزی تریدر نسخه جدید (اربیس)، گزینه مشخص شده مرحله اول در تصویر بالا را انتخاب کنید. در صفحه بعدی یا انتخاب گزینه «تغییر کارگزار ناظر» به مرحله جست‌وجوی نماد هدایت می‌شوید که باید نام نماد مورد نظر خود را جست‌وجو کرده و سپس «با ثبت درخواست»، عملیات تغییر ناظر را به پایان برسانید.

در هر یک از نسخه‌های موبایل یا دسکتاپ ایزی تریدر اربیس، نتیجه پایانی درخواست شما در صفحه «تغییر کارگزار ناظر» قابل مشاهده است. در صورت تایید درخواست شما و داشتن موجودی در نماد مورد نظر، نماد طی ۲ روز کاری به پرتفوی سپرده‌گذاریتان اضافه خواهد شد.

عدم وجود دارایی در یک نماد 

این پیام در شرایطی برای شما به نمایش گذاشته می‌شود که از طرف شرکت سپرده‌گذاری مرکزی پیامی مبنی بر عدم دارایی بر روی سهام مورد نظر برای کد بورسی شما داده شده باشد. علت این پیام می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

۱) سهم خود را در کارگزاری دیگر به فروش رسانده باشید. در خصوص گردش سهام خود می‌توانید از درگاه یکپارچه ذینفعان استفاده نمایید.

۲) دارایی بر روی کد بورسی شما غیر فعال باشد که پس از اطمینان از کد بورسی ثبت شده در درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه، در صورت نیاز اقدام به تجمیع کد نمایید.

فریز بودن سهم

مشتریانی که اقدام به دریافت اعتبار جهت خرید سهام از کارگزاری می‌کنند، کارگزار ناظر مجاز به فریز کردن سهم آن مشتری است. بدین ترتیب که مشتری قبل از تسویه اعتبار تنها در همان کارگزاری قادر به فروش سهم خواهد بود و امکان تغییر ناظر بر روی سهم فریز شده به سایر کارگزاری ها وجود نخواهد داشت.

بدهکاری

مشتریانی که به هر دلیلی به کارگزار ناظر خود بدهکار باشند، از طرف شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه قبل از تسویه بدهی خود امکان تغییر ناظر به سایر کارگزاری ها برای آن‌ها وجود نخواهد داشت.

ورود به بخش تغییر کارگزار ناظر از طریق پرتفوی

روشی دیگر برای ورود به بخش تغییر کارگزار ناظر، انتخاب گزینه «نماد خود را در پرتفوی پیدا نمی‌کنید؟» در صفحه اول بخش پرتفوی است. با کلیک بر روی این گزینه به بخش تغییر کارگزار ناظر منتقل شده و امکان ثبت نماد مدنظر را خواهید داشت.

ورود به بخش تغییر کارگزار ناظر از طریق پرتفوی

همچنین می‌توانید مطابق تصویر زیر، گزینه «سایر» را در پرتفوی انتخاب کرده و از میان موارد موجود، بر روی گزینه «تغییر کارگزار ناظر» کلیک کنید.

ورود به بخش تغییر کارگزار ناظر از طریق بخش سایر پرتفوی

سوالات متداول

کارگزار ناظر چیست؟

پس از خریداری سهم، اطلاعات سهام خریداری‌شده باید در اختیار یک کارگزار قرار گیرد، این کارگزار به‌اصطلاح «کارگزار ناظر» نامیده می‌شود و  فروش یک سهم تنها از طریق کارگزار ناظر آن امکان‌پذیر است. کارگزار ناظر، کارگزاری در نظر گرفته می‌شود که شما برای اولین بار سهم را در آن کارگزاری خریداری نموده‌اید.

به چه دلایلی ممکن است سهم توسط تغییر کارگزار ناظر به پرتفوی اضافه نشود؟

عدم دارایی در نماد مورد نظر، فریز بودن سهم، بدهکاری

در چه صورت سهام شما فریز می‌شود؟

مشتریانی که اقدام به دریافت اعتبار جهت خرید سهام از کارگزاری می‌کنند، کارگزار ناظر مجاز به فریز کردن سهم آن مشتری است.

علی جلیل‌پور

علی جلیل‌پور هستم دیجیتال مارکتر و مدیر دایرکتوری تولیدکنندگان کالای باکیفیت داخلی و مدیر هایپر کالای آل‌ور‌سنتر که به تولیدکنندگان کمک میکنم با بهره‌مندی از ابزارهای #دیجیتال_مارکتینگ_مبتنی_بر_هوش_مصنوعی به #رتبه_اول_گوگل برسند و از افزایش فروش مستمر لذت ببرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا